Dolce & Gabbana var mændene bag det førstnævnte. I deres efterhånden
mange kollektioners opgave med at finde frem til det essentielle sydlandske var
turen kommet til familiens overhoved: mor. På catwalk’en var der
graviditetskjoler og sågar modeller med små børn. Endvidere var flere looks
trykt med børnetegninger og udsagn som ”mor er den smukkeste i verden”.
Graviditetskjolen i den sarte rosa kunne være et hit for de fleste ventende
mødre, når vi kommer til efteråret.
Læs også: New York Fashion Week: Anstændigt og anvendeligt
Hip-hop og halvfemserne
For Moschino havde Jeremy Scott igen ladet sig inspirere af popkulturen. Hvor
han i den forrige kollektion totalt lod sig overgive til Barbies univers var det
denne gang halvfemsernes hip-hop og rap, der lå til grund som inspiration. Her
var kjoler med grafiti-tryk, guldkæder, bøllehatte, pangfarver - sågar Snurre
Snup og hans venner som seje rappere trykt på sweatre. TLC ville være stolte af
at bære tøjet - og Scotts evige muse, Katy Perry, får vi sikkert at se i noget
af det. Det var charmerende - det må man give ham.
En tur tilbage til halvfemserne fik vi også hos Versace. Farverigt og mange
af kjolerne kunne sagtens være noget, som den bortgået Gianni kunne have
designet i sin storhedstid. Især de looks med det velkendte Versace græske
nøglemønster smagte meget af fordums tid - men omsat på en måde, hvor det stadig
gav mening i nutiden. Med andre ord: du kan sagtens finde noget af det gamle tøj
frem fra gemmerne til næste vinter.
Læs også: Modeuge: Brugbare yndigheder fra Yde
Fokus på overtøj
Et af de nye store modelnavne er amerikanske Gigi Hadid, og hun har haft en
særdeles god modeuge i det italienske. Det blev til jobs hos flere af de største
huse (Dolce & Gabbana og Moschino for at nævne to), men allerbedst gjorde
hun det faktisk for Max Mara. Der var noget passende over hendes personlige look
kombineret med Max Maras kollektion, der gav os simpel luksus, hvor vægten var
på kvalitetsmaterialer. At det hele samtidigt havde en smag af Marilyn Monroe,
gjorde det kun mere succesfuldt. Det er her, at man især kan finde inspiration
til sin egen garderobe til efteråret: en opulent jakke kan redde mange looks og
klassisk styling er et evigt hit.
Jakker og frakker var naturligvis også et nøglebegreb hos Fendi, hvor Karl
Lagerfeld leverede en kollektion, der næsten virkede som en anti-tese til det
tøj, som han kreerer for Chanel. Det var mere struktureret uden så meget pynt.
Og mere kantet i det - man kan næsten ikke forvente andet, når man har med et
modehus at gøre, der primært er kendt for deres pels- og skindbrug. Jeg kan godt
lide farvepaletten med brugen af varme brune farver og knaldrød som en modvægt
til den kølige hvid. Men den hvide minikjole i pels har dog også sin helt egen
charme!
Læs også: Efter Cover-skandale: Nu ændrer modebranchen retningslinjer
没有评论:
发表评论